English
y español
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Part
1:
All about Paula
How they met
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Part
2:
"Paula C"
Fania Records
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Part
3:
Friends of Papa
Egoro
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Part
4:
By Sandra
Lafuente P. |
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Part 5:
Q&A, Comments
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Home |
All
material
Copyright 2007-2015 MAESTRAVIDA.COM,
Alison Weinstock & Paula C-
|
Pictures
are exclusive, and the sole property of P.C. and MAESTRAVIDA.com.
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Estas fotos son
propiedad
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publico es estrictamente prohibido bajo la ley de derechos reservados.
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Photos from the
collection of Paula C.
Panama
Viejo
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Summer 1976, he was 28, she was 32
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1. Who is Paula C? Where
are you from, what education, what work do
you do, and did you do then? |
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1.
¿Quién es Paula C.? ¿De dónde eres?
¿Cuál es tu educación? ¿A qué te
dedicas y
a qué te dedicabas entonces?
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I was raised in Boston
Massachusetts and I am Irish
American. My mother was a teacher and
my father was a medical doctor. I am the youngest of four children.
When I was
young my parents frequently visited Cuba and they brought back records. So I grew up with listening to those
fabulous Cuban bands. The mambo was the
dance craze at the time and my family used to dance around our living
room like
maniacs to those records. I think the
great
Machito has a daughter named Paula - a fact I loved as a kid.
I went to college and received a degree in
English
Literature and Philosophy, and then moved to New York City. Originally
I was a
social worker in West Harlem but in the late 1970-early 1980’s I worked
for Liberty House- a craft
cooperative, which was formulated during the
1960s civil
rights “freedom” rides. At that time,
they sold American crafts made by individuals the freedom riders met
during their
time in the South. The crafts were
wonderful
but in many instances needed to be redesigned and marketed to attract a
broader
retail base, so we worked with the craftsmen to do this.
I designed a line of women’s clothing for
the store as part of the cooperative. A
lot of famous people shopped there including John Lennon and Yoko Ono,
Julie
Christie and the love of all of our lives - the amazing actor Raul
Julia. My friend Cathy Hawkins still runs
the
store, which is now located at West 112th Street and
Broadway.
Now I work for an executive recruitment firm that has a
client base of media, entertainment publishers and technology companies.
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Crecí
en Boston, Massachussets, y soy
descendiente de irlandeses en Estados Unidos.
Mi madre fue maestra y mi padre doctor en medicina. Soy la menor
de cinco hijos. Cuando era joven mis padres visitaban Cuba
frecuentemente y solían traer discos y producciones musicales.
Así que crecí
escuchando aquellas fabulosas orquestas cubanas. El mambo era el ritmo
de moda
de entonces y mi familia solía bailar aquellos discos, alrededor
de la sala
principal de la casa, como locos. Creo
que el gran Machito tiene una hija llamada Paula – algo que de
niña me
encantaba.
Acudí a la universidad y recibí una licenciatura
en Literatura Inglesa y Filosofía para posteriormente mudarme a
la ciudad de
Nueva York. Originalmente me desempeñé
como trabajadora social en el oeste del barrio Harlem, pero hacia el
final de
la década de los años 70 y principio de los años
80 trabajé para Liberty House,
una cooperativa de manualidades que fue creada
durante la época de mayor auge del movimiento de libertades
civiles, en
la década de los años 60. En ese
entonces se vendían manualidades hechas por individuos que los
activistas del
movimiento conocían durante sus viajes por el sur de Estados
Unidos. Las manualidades eran maravillosas pero en
muchos casos necesitaban ser rediseñadas y mercadeadas para
atraer a una mayor
clientela, así que trabajábamos con los artesanos para
lograrlo. Diseñé una línea de ropa femenina
para la
tienda, como parte de mi contribución hacia la cooperativa.
Muchos famosos de
la época fueron compradores de la tienda, incluyendo a John
Lennon y Yoko Ono,
Julie Christie y, el amor de nuestras vidas, el asombroso actor
Raúl
Julia. Mi Amiga Cathy Hawkins continúa
al frente de la tienda como gerente, la cual ahora está
localizada en el West
112th Street y Broadway.
Ahora trabajo para una firma de reclutamiento
ejecutivo cuya base de clientes es conformada por empresas relacionadas
con los
medios de comunicación, publicistas para la industria del
entretenimiento y la
tecnología.
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Paula
is from Boston, and is a
loyal Red Sox fan.
"Go Sox! My favorite
player is Manny Ramirez." 2007
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2. When and
how did you meet Ruben? How did he
seem to you then, as an artist and writer? He was always an ambitious
artist, did
everyone take him seriously? |
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2. ¿Cuándo y cómo conociste a
Rubén? ¿Qué
te pareció como artista y compositor? Siempre fue un artista ambicioso, ¿Fue tomado en
serio por todo el mundo? |
I
actually met Ruben in Liberty House. At that time the store was
located on
Broadway and West 84 Street and he was living on West 86th
Street. The store was in a building
that had a parking garage on the side street.
A friend of mine Karen (the daughter of a Rumba champion I might add)
also worked in the store and she was dating the bass player for Mongo
Santamaria. Mongo parked his van in the garage and
sometimes would come into the store as we also sold a wonderful
collection of
African instruments. It was great fun
when Mongo came in - he was a cheerful soul and he would play all the
instruments and then flirt with everyone.
The parking of Mongo’s van usually fell to his road guy Ralphie, who
was
a sweet person and real character. When
Ralphie parked the van he usually hit the wall and all of our
merchandise went
flying off the shelves, so we got to know Ralphie really well. It
was Ralphie who asked me if I had ever
heard of the Panamanian singer Ruben Blades - I told him
“no.”
He asked me if I ever went to the local
salsa clubs, like Barney Googles and the Corso? I told him “no.” About
two
weeks later Ruben came into the store to meet the “Italian girl named
Paula”
that Ralphie told him was “a big fan of his.” I guess that was about
1975.
At that time Ruben was singing with Raymond [Barretto] and as an artist
- he was trying to be a working musician and support himself. He
wrote a great deal of music, sang coro on
recordings and performed to earn his living.
It wasn’t that he was so ambitious as much as he was clear about his
goals and confident that he would be successful - and he
single-mindedly
pursued that. And he worked very
hard. He told me when I first met him
that he was going to be a famous singer and then go to Hollywood and
make
movies. I remember thinking that he may
be delusional.
One thing he did right from the start at Fania was to give
the major artists at the time like Ismael Miranda some of his songs to
record,
so before he was really known as a singer he was appreciated as a
composer
within the company. It was his
composing that got him taken seriously by Fania. I remember about
Ismael in particular because he was the first singer
who gave Ruben public credit for the song when he performed and Ruben
never
forgot that. I have always felt that
Ruben was a composer who sang - rather than the other way around.
People constantly called saying “I need a
good tune.” That’s exactly what happened with El Cantante, Willie
called him
because Hector had been found OD in a car and needed a “good tune” to
help him
with a comeback. Ruben at first didn’t
want to give him that tune - but I convinced him to do it. I
adored Hector and it was a big joke
between us because in fact Hector Lavoe was my favorite singer - still
is. Whenever he performed I made sure I went to
see him.
One time when the All Stars were at Madison Square Garden,
Ruben came and got me from the audience and brought me back stage -
which I
hated - what a scene! Without a word,
he marches me over to where Hector was leaning against a door. When we
get
there he says to me “who is your favorite singer”? I respond
Hector Lavoe.
Hector smiles slightly not knowing what’s going on and then Ruben says
“Hector - do you know who this is - this is my girlfriend Paula.”
Then Hector really started to laugh his head
off. I was mortified but in retrospect,
it was a very generous gesture by Ruben.
He and Hector were rivals in the business at that time.
By the time Ruben came to New York he already was a well
known singer in Panama. His mother Anoland, a musician herself, didn’t
approve
of his singing and was always pushing him to finish his degree.
She knew all too well how difficult a
musician’s life could be. One year during Carnival - she told me that
as far as
she knew Ruben had agreed not to sing while he was at the
University. But one day while driving to her job in the
Canal Zone - there was this huge banner over the street announcing his
appearance during Carnival. She told me
she got so mad she nearly drove her car off the road. As it
turned out - his performance was being kept a secret from
Anoland. Some guy was responsible for
removing the banner in the morning before Anoland drove by and then
hanging it
back up after she passed by. He would repeat this process when she was
about to
drive home at night. But that
particular morning he overslept and Anoland saw the banner and was
furious. When she told me this story though, she
laughed and laughed. Anoland was a
wonderful woman and I miss her.
Did people take him seriously? Well Ruben is extremely
intelligent and was well educated. He clearly articulated his
vision of what he
thought should happen and he worked hard and had an incredible rapport
with the
audience. I don’t know about now - but
then he truly appreciated the fans who loved his music and this
encouraged
him. Ruben is a born storyteller.
I was a great admirer of what I consider to be the
genius of Willie Colon and really pushed Ruben to sing with his band
and to
collaborate with him. Speaking of the
fans - when Siembra first came out in 1978, Jerry Masucci told Ruben
that it
was a good album but that it wasn’t selling.
Our apartment building faced several others in our Latino
neighborhood. I could hear the album
being played at top volume all the time - so I didn’t think Jerry was
telling
the truth. The first time the album was performed in Puerto Rico soon
after the
release - the headliner was Roberto Roena y Su Apollo Sound. When
Willie and Ruben started playing
everyone in the arena sang along and they went absolutely nuts.
Because I knew Ruben so well, I could see he
was touched deeply by the overwhelming response but he kept singing. I
remember
Ralph Mercado came running out, as did Roberto Roena. It was
phenomenal. What I
remember is that after the performance was over - Ruben stood by one of
the
exits and shook hands with everybody as they left. It took hours
- but he did it.
I think it was then that he knew he was on his way and he appreciated
it. Latin music fans are the most loyal
fans in the world. |
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Conocí
a Rubén en Liberty House. Para entonces, la tienda estaba localizada sobre
Broadway y West 84th
Street y él vivía en West 86th Street. La tienda
estaba ubicada en un edificio que tenía un
estacionamiento en una calle lateral.
Una de mis amigas, Karen (hija de un campeón de la Rumba, debo
agregar),
también trabajaba en la tienda y en esa época ella
salía con un bajista de la orquesta de Mongo
Santamaría. Mongo estacionaba su van y algunas veces
entraba a la tienda, ya que entonces
vendíamos también una maravillosa colección de
instrumentos musicales
africanos. Nos divertíamos mucho cunado
Mongo entraba a la tienda, tenía mucho entusiasmo y generalmente
tocaba los instrumentos
para después ponerse a coquetear con todas.
Estacionar la van de Mongo era, algunas veces, el trabajo de su amigo
Ralphie, un buen muchacho y, además, todo un personaje.
Cuando Ralphie estacionaba la van usualmente
golpeaba la pared, haciendo que toda nuestra mercancía saliera
volando desde
los anaqueles o estantes, así que nos tocó conocer a
Ralphie bastante
bien. Fue Ralphie quien me preguntó si
había escuchado alguna vez al cantante panameño
Rubén Blades – le respondí que
no. Me preguntó si alguna vez había ido
al club local de Salsa Barney Google and the Corso y le contesté
que no. Aproximadamente dos semanas después de eso
Rubén visitó la tienda para conocer a la ‘muchacha
italiana de nombre Paula’ de
la cual Ralphie le había hablado y comentado que se trataba de
‘una de sus más
grandes admiradoras’. Creo que sucedió en 1975.
Para ese entonces Rubén cantaba con Raymond [Barretto] y,
como artista, trataba de mantenerse musicalmente activo al mismo tiempo
que
debía mantenerse económicamente.
Escribió una gran cantidad de música, hizo coros para
grabaciones y
realizó presentaciones para poder ganarse la vida. No se
trataba de ambición sino de la claridad en cuanto a sus
metas y la confianza de que sería exitoso en su carrera.
Ese fue su enfoque. Trabajó muy
duro. Cuando lo conocí me dijo que iba a ser un
cantante famoso y que después iría a Hollywood para
actuar en películas. Recuerdo haber pensado que tal vez
él estaba
enloqueciendo.
Una de las cosas que hizo, desde el principio
con Fania, fue componer para que artistas ya consagrados como Ismael
Miranda
grabaran sus canciones. Asi que, antes de ser reconocido como cantante,
ya era
apreciado como compositor dentro de la empresa disquera. Fue su
calidad como compositor lo que le
permitio ser reconocido por Fania.
Recuerdo en particular que fue Ismael Miranda el primero en reconocer,
y
dar credito publicamente, a Rubén por
sus composiciones. Rubén nunca lo olvido. Simpre
crei que Rubén
es un compositor que tambien canta, en
vez de un cantante que tambien es compositor.
Constantemente recibia llamadas de gente diciendo “necesito una buena
tonada”. Eso fue lo que precisamente
ocurrio con “El Cantante”. Willie lo llamo porque Héctor
habia sido hallado con una sobredosis dentro de un auto y
necesitaba una “buena cancion o tonada” para ayudarle a regresar a la
escena. Inicialmente Rubén no quiso
darle la cancion a Héctor, pero lo convenci de que lo
hiciera. Me encantaba Héctor Lavoe y la broma mas
grande entre Rubén y yo era que Héctor fue mi
cantante favorito (lo sigue
siendo). Cada vez que Héctor se presentaba me
aseguraba de ir a
escucharlo
En una oportunidad, durante un concierto de
Fania All Stars en el Madison Square Graden de Nueva York, Rubén
vino hasta
donde yo estaba sentada en medio de la audiencia y me llevo tras
bastidores –lo
que yo odiaba- Sin pronunciar palabra me condujo hasta donde
Héctor estaba, recostado sobre una de las
puertas. Al llegar justo al frente
de Héctor me pregunto: ‘quien es tu
cantante favorito?’ y le conteste ‘ Héctor Lavoe’.
Héctor se sonrió sin saber exactamente lo que
ocurría y fue
cuando Rubén dijo: ‘ Héctor, sabes quien es ella? Es mi
novia Paula’. Héctor entonces rió a
carcajadas. Al principio me molesto un poco
pero después entendí que se trato de un gesto muy
generoso de Rubén. El y Héctor eran, para ese
entonces, rivales
musicales.
Cuando Rubén llego a Nueva York ya era
reconocido, como cantante, en su natal Panamá.
Su madre, Anoland, también músico, desaprobaba la
inclinación de Rubén por
la música y, en su lugar, siempre trato de que Rubén
finalizara sus
estudios. Siempre supo lo difícil que
era la vida de un músico. En una
oportunidad, durante un carnaval, me dijo que Rubén estuvo de
acuerdo con no
cantar mientras estuviera en la universidad.
Pero un día, mientras manejaba hacia su trabajo en la zona del
canal,
vio una pancarta gigantesca que anunciaba la presentación de
Rubén durante el
carnaval. Me dijo que se enojo tanto
que casi perdió el control del vehículo.
Resulto que la presentación de Rubén debía
mantenerse como un secreto
para Anoland. Uno de los hombres,
responsable de remover la pancarta por las mañanas antes de que
Anoland
pasara por el lugar y colgarla de nuevo después de eso –lo mismo
ocurría por
las tardes, al regreso del trabajo- se quedo dormido y Anoland
enfureció al ver
la pancarta. Ella reía a carcajadas
cuando me contó esta historia. Fue una
mujer excepcional, en realidad la extraño.
Era Rubén tomado en
serio por la
gente? Rubén es hombre extremadamente
inteligente y bien educado. Claramente articulaba su visión de
como creía que
las cosas deberían darse, trabajaba duro y tenia
interacción increíble con la
audiencia. No se cual sea la situación
ahora, pero en ese entonces realmente apreciaba al publico que se
deleitaba con
su música y que siempre, en retorno, lo aprecio.
Rubén nació para contar historias.
Siempre fui gran admiradora de lo que
consideré el genio de Willie
Colon y siempre motivé a Rubén para que cantara y
colaborara con la banda de
Willie. Y hablando de los seguidores de su música, cuando el
disco “Siembra”
salió a la luz en 1978, Jerry Masucci le dijo a Rubén que
el disco era un buen
álbum pero no se estaba vendiedo bien.
El edificio donde estaba nuestro apartamento estaba justo al frente de
muchos otros en un vecindario predominantemente Latino y
podíamos escuchar, a
todo volumen, los reproductores de música con las canciones del
álbum –no creí
que Jerry estuviera diciendo la verdad-.
El primer concierto en Puerto Rico, donde se interpretaron las
canciones
del álbum, fue titulado ‘Roberto Roena y su Apollo Sound’ pero
cuando Willie y
Rubén comenzaron a tocar y cantar el público entero
cantó las canciones y
enloqueció. Yo sabía que Rubén estaba
emocionado con la abrumadora respuesta del público –yo lo
conocía muy bien-.
Recuerdo que Ralph Mercado y Roberto Roena salieron corriendo.
Era fenomenal. Rubén se paró en una de las
puertas de salida y estrechó las manos
de todo el que salió. Fueron horas las
que pasaron mientras lo hacía. Creo que
fue allí cuando supo que triunfaría y aquello (estrechar
manos) fue un gesto de
su apreciación. Los seguidores de la
música Latina son los más fieles del mundo”.
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